Jak wygląda praca pilota samolotu
Pilot to osoba, która steruje samolotem. Musi posiadać odpowiednie umiejętności oraz wiedzę techniczną, które pozwalają mu sterować dostępnymi w kokpicie urządzeniami. By się nim stać konieczne będzie wykonanie niezbędnych kursów i ukończenie szkoły. Nie bez znaczenia są również umiejętności miękkie. Sprawdź, jak zostać pilotem.
Jaki musi być pilot?
Praca pilota to nie tylko siedzenie za sterami samolotu, ale przede wszystkim duża odpowiedzialność. Taka osoba musi radzić sobie ze stresem i sprawnie działać pod presją. W sytuacjach stresowych musi szybko podejmować decyzje. Bystry umysł, odwaga i komunikatywność również są pożądanymi cechami. By uzyskać licencję, trzeba przedstawić zaświadczenie o niekaralności, a także przejść odpowiednie testy psychologiczne. Oprócz tego pilot musi mieć nienaganny wzrok oraz słuch. Dopuszczalne jest latanie w szkłach korekcyjnych od -6 do +5 dioptrii. Jaskra, brak widzenia przestrzennego oraz poważne zaburzenia w widzeniu kolorów uniemożliwiają zostanie pilotem. Przeciwskazaniem są choroby układu nerwowego i choroby psychiczne, lęk wysokości czy nałogi. W trakcie kursów kandydat na pilota przechodzi szereg badań, w tym EKG, audiogram i tympanometrię, spirometrię, badania okulistyczne, neurologiczne i laryngologiczne. Praca opiera się głównie na podróżach. Piloci latający na krótsze odległości często wracają na noc do domu. Z kolei długie rejsy wiążą się z koniecznością odpoczynku w hotelu.
Jak zostać pilotem?
Warto zaznaczyć, że w dedykowanej szkole można zdobyć uprawnienia na pilota turystycznego, zawodowego lub liniowego. Każda z dróg wygląda nieco inaczej. W przypadku licencji pilota turystycznego PPL(A) szkolenie rozpoczyna się od części teoretycznej. W zależności od szkoły to około 100 godzin wykładów. Następnie trzeba przejść szereg badań i otrzymać zaświadczenie minimum drugiej klasy. Część praktyczna to loty. Minimalna ilość wylatanych godzin to zazwyczaj 45. Pierwsze lekcje odbywają się wraz z instruktorem, później już samodzielnie. Po ukończeniu części praktycznej i załatwieniu formalności można przystąpić do egzaminów teoretycznych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jego pozytywny wynik pozwala przejść do części praktycznej. Po zdaniu egzaminu posiadasz licencję Pilota Turystycznego i możesz latać na terenie UE jednosilnikowym samolotem o masie do 5700 kg. Taka licencja pozwala na latanie jedynie w dzień. Jeżeli chcesz zyskać uprawienia VFR Noc musisz przejść dodatkowy kurs. Nie zdaje się ponowie egzaminu.
Gdzie więc udać się, jeżeli chcesz zostać pilotem? W Polsce pilotów cywilnych kształcą Politechnika Rzeszowska, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie oraz Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie, przy czym ostatnia głównie specjalizuje się w pilotowaniu wojskowym. Oprócz tego można wybrać szkołę prywatną lub aeroklub, który oferuje specjalne, profesjonale kursy. Akademie pilotażu prowadzą również konkretni przewoźnicy – Polskie Linie Lotnicze LOT, Wizz Air czy Emirates.
Licencje
Mając licencję PPL (A) licencja pilota zawodowego ATPL(A) to kolejny krok w rozwoju podniebnej kariery. By zostać pilotem samolotu liniowego, musisz przejść dedykowany kurs teoretyczny, mieć orzeczenie lotniczo-lekarskie pierwszej klasy oraz minimum 50h wylatanych jako dowódcza statku powietrznego można przystąpić do szkolenia praktycznego. Wiąże się ono z lotami według wskazań przyrządów systemowych IR(A). Ta droga kończy się egzaminem, przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną. Po zdaniu testów otwiera się droga do kursu praktycznego na licencję pilota zawodowego. Należy mieć wykonane 150h nalotu. Kurs CPL(A) trwa około 30 godzin. W niektórych miejscach obejmuje również szkolenie na samolotach wielosilnikowych MEP(L), co pozwala zdobyć kompleksowe uprawienia ATPL Frozen.
Porozmawiajmy o kosztach
Jeżeli chcesz zostać pilotem, musisz liczyć się z kosztami. Podstawowa licencja turystyczna to koszt rzędu 20-30 tysięcy złotych. Musisz mieć ukończone 17 lat i odbyć stosowne szkolenia. Zrobienie licencji CPL(A) pozwala na zarobkowe pilotowanie małych samolotów, do 9 pasażerów. Oznacza to, że nie masz możliwości zastania kapitanem samolotu o masie większej niż 5,7 tony, ale możesz zostać tak zwanym drugim pilotem. Dzięki temu możesz usiąść w kokpicie jako pierwszy oficer na przykład w Boeingu czy Airbusie. Właśnie wtedy można „wylatać” kolejne godziny potrzebne do zdobycia licencji ATPL. A przy okazji zarobić na kolejne kursy. Koszt wyrobienia licencji CPL(A) i ATPL to finalnie około 150-200 tysięcy złotych. W niektórych szkołach można rozpocząć naukę już w wieku 16 lat. Całkowite kursy od początku aż do zdobycia licencji ATPL wraz z budową nalotu to wydatek około 180-200 tysięcy złotych, co jest bardziej opłacalne. Oprócz samego latania kandydat na pilota zdobywa wiedzę z zakresu prawa lotniczego, meteorologii, nawigacji i radionawigacji, łączności, a nawet medycyny lotniczej.
Grafik pracy i zarobki
Grafik pracy zależy od przewoźnika, charakteru operacji i innych czynników. Według przepisów pilot nie może pracować więcej niż 100 godzin w ciągu 28 dni. W ciągu roku nie powinno przekroczyć 900 wylatanych godzin, a także ciągiem nie można latać dłużej niż 6 dni. Można dokonywać odpowiednich modyfikacji, zgodnie z tym, co mówi protokół. A jak wyglądają zarobki pilota? To wszystko zależy od stopnia, doświadczenia, modelu samolotu czy nawet stanu finansowego danej linii lotniczej. Według statystyk kapitan Boeinga 787 Dreamliner w PLL LOT zarabia około 30 tysięcy brutto, z kolei drugi pilot ok. 21 000 zł. W przypadku Boeinga 737 kwoty te są mniejsze, odpowiednio 23 oraz 15 tysięcy złotych brutto. W przypadku zagranicznych linii jest nieco inaczej. Tutaj stawki są podawane w euro, co po przeliczeniu na złotówki daje na przykład w Ryanair ok. 55 tysięcy, w Lufthansie nawet 80 tysięcy, a w przypadku Emirates ok. 60 tysięcy.
Praca pilota z pewnością należy do ciekawych, ale także odpowiedzialnych. Pomimo wsparcia technologicznego umiejętności kapitana są niezwykle istotne. Jak podają piloci, w niewielu przypadkach można wylądować automatycznie. Także w trakcie lotu niezbędne jest dokonywanie manualnych korekt. Lata praktyk i doświadczenia oraz ciągłe kursy pozwalają na wykonywanie nawet skomplikowanych manewrów, które pozwalają na bezpieczne dowiezienie pasażerów do miejsca docelowego.